Na skróty:
- Zapytaj o cenę pozycjonowania Twojego sklepu
- Jak obniżyć cenę pozycjonowania sklepu internetowego?
- Jak szybko można wypozycjonować sklep internetowy?
- Audyt sklepu internetowego
- Dobór słów kluczowych dla sklepu
- Umowa na pozycjonowanie sklepu internetowego
- Rozliczanie
- Optymalizacja sklepu internetowego
- UX – funkcjonalność i dostosowanie sklepu do klientów – użytkowników
- Oferta na pozycjonowanie stron firmowych
Jaka jest cena pozycjonowania sklepu internetowego?
To jest podstawowe pytanie klientów z którym można się spotkać. Cena przede wszystkim zależy od:
- stopnia trudności i konkurencyjności słów kluczowych i branży – sklepy internetowe z odzieżą dziecięcą, sprzętem elektronicznym są kosztowniejsze do wypozycjonowania niż np. zdrowa żywność, czy sprzęt do sauny. Fraza „spodnie dresowe” jest o wiele trudniejsza do wypozycjonowania niż „eleganckie spodnie dresowe męskie”
- ilości pracy na stronie: im lepiej przygotowany sklep pod kątem pozycjonowania tym niższy abonament za optymalizację i poprawę błędów
- liczby wybranych fraz: im więcej fraz, tym większa cena w przypadku ich wejścia na pierwszą stronę Google
- wybranych dodatkowych sposobów na marketing sklepu – prowadzenie Social media – Facebooka, Twittera, Google +, Pinteresta, marketingu szeptanego, content marketingu, czyli rozbudowy wartościowej treści na stronie
Jak obniżyć cenę pozycjonowania sklepu internetowego?
- zamiast zamawiania opisów produktów u copywritera, można je samemu przygotować – prowadzący biznes powinien znać swoją branżę i przygotować lepsze teksty niż copywriter – optymalizacją tych tekstów zajmiemy się my
- zamiast zlecać poprawki techniczne na stronie programiście, przy odrobinie zaangażowania i szukania w google można podstawowe naprawy wykonać samemu
- dobrać różnorodne i łatwiejsze słowa kluczowe – im większa różnorodność pozycjonowanych słów tym większa możliwość dotarcia do klienta. W sytuacji dużej konkurencji czasem lepiej wybrać większą liczbę dłuższych fraz i szybciej pozyskać klientów niż walczyć o trudne frazy silnymi markami istniejącymi od dawna na rynku
Jak szybko można wypozycjonować sklep internetowy?
A co za tym idzie jak najszybciej pozyskać klientów z Google i nie tylko:
- dobierając odpowiednio łatwiejsze słowa kluczowe – wielowyrazowe – tzw. długi ogon, po wypozycjonowaniu łatwiejszych fraz zabieramy się za średnio trudne a potem trudniejsze. Ważne by tak zoptymalizować sklep internetowy by dana podstrona kategorii bądź produktu zbierała ruch z Google na kilka pokrewnych słów kluczowych – zarówno trudnych jak i łatwych
- poprzez odpowiednio prowadzony marketing szeptany można wesprzeć pozycjonowanie sklepu i dodatkowo poszerzyć zakres wyszukań i kliknięć w linki do sklepu – niemal natychmiast
- odpowiednio przygotowana kampania na social media potrafi pozyskać klientów spoza google, ale również poprawić pozycje w wyszukiwarce – social media też są czynnikiem rankingowym
- poszerzając bazę tematycznych artykułów na stronie
Co do gwarancji zdobycia określonych miejsc – trzeba być ostrożnym przy niektórych ofertach na pozycjonowanie z allegro czy też obietnicach top 3 – osoby je oferujące mogą korzystać technik pozyskiwania linków, które przynoszą krótkotrwały skutek, a potem sklep może być narażony na kary od Google.
My preferujemy spokojną pracę od podstaw która przynosi długotrwały efekt.
Audyt sklepu internetowego
Już na etapie wyceny oceniamy stopień optymalizacji i liczbę rzeczy do poprawienia na stronie sklepu. Dobrą praktyką jest zgłoszenie strony do Google Search Console i sprawdzenie czy nie ma kar ręcznych. Pozostałe rzeczy:
- wersja strony – www lub bez i przekierowanie
- widoczność brandu – marki
- zaindeksowanie sklepu – ewentualne błędy indeksacji – zbyt mała lub duża ilość zaindeksowanych podstron
- wersja responsywna strony – dobre wyświetlanie strony na urządzeniach mobilnych: komórkach i tabletach
- szybkość działania strony – kompresja, rozmiary zdjęć, cache strony
- teksty na stronie – unikalność, unikanie duplikatów, stosowanie tagów kanonicznych
- odpowiednie pliki htaccess i robots.txt
- poprawność struktury url i hierarchii kategorii strony
- poprawność, przygotowanie, zróżnicowanie, dopasowanie meta tagów do podstron
- stosowanie nagłówków, wytłuszczeń w tekście
- optymalizacja zdjęć
- linkowanie wewnętrzne
Dobór słów kluczowych dla sklepu
Zanim jeszcze rozpoczniemy pracę przy sklepie internetowym należy sporządzić wycenę i przesłać do klienta. Podstawowym elementem doboru słów kluczowych jest wykorzystanie wiedzy klienta o swoim sklepie – ofercie, asortymencie, wykonywanych usługach. Następnie należy przeanalizować szacowaną liczbę wyszukań na dane frazy i dobrać je optymalnie pod względem liczby odwiedzin i stopnia trudności. Taką listę sprawdzonych słów kluczowych przesyłamy do klienta do wyboru.
Umowa na pozycjonowanie sklepu internetowego
Obecnie preferujemy umowę mieszaną: stały abonament za optymalizację sklepu, prowadzenie marketingu sklepu i pozyskiwanie linków + rozliczenie za efekt w postaci płatności za pozycję słów kluczowych – po ich wejściu na pierwszą stronę Google. Pozwala to na niższe koszty dla klienta zwłaszcza w początkowej fazie pracy nad stroną.
Czas trwania umowy to najczęściej od pół roku do roku – następnie przechodzi ona na czas nieokreślony z możliwością wypowiedzenie w ciągu miesiąca. Dopuszczamy wtedy możliwość negocjacji liczby fraz, doboru nowych, zmiany fraz i kwoty abonamentu.
Rozliczanie
W ostatnim dniu miesiąca wysyłamy szczegółowy raport z wykonanych prac wraz z wyciągiem z programu monitorującego. Są w nim wypisane frazy wraz z ich pozycją w danym dniu miesiąca. Metody na rozliczanie za efekt są dwie:
- Za pozycję słowa kluczowego na ostatni dzień miesiąca – tutaj zdarzają się przypadki że fraza może pod koniec miesiąca wejść na miejsca płatne – do top 10, ale kij ma dwa końce – w ostatnich dniach miesiąca fraza może wyskoczyć z pierwszej dziesiątki i opłaty nie ma. Takie sytuacje zdarzają się na początkowych etapach pracy.
- Za średnią pozycję słowa kluczowego w top 10 w ciągu miesiąca program monitorujący oblicza kwotę na podstawie liczby wystąpień frazy w top 10 w poszczególnych dniach
Optymalizacja sklepu internetowego
W zależności od systemu CMS na którym postawiony jest sklep internetowy – Magento, PrestaShop, Shoper lub inny mniej znany – pracę rozpoczynamy od naprawy podstawowych błędów optymalizacyjnych, które wykazał audyt. Na tym etapie możemy posiłkować się pomocą programisty. Część pracy można wykonać automatycznie – stosując odpowiednie otagowanie szablonów: do tytułów, opisów, nagłówków stron. To ważne zwłaszcza w przypadku sklepów z tysiącami produktów.
W drugiej kolejności pracujemy nad tekstami na stronach – głównej, kategoriach, wpisach – w sytuacji gdy klient nie jest w stanie takie teksty przygotować zamawiamy je u współpracujących z nami copywriterów. Dodatkowo sprawdzamy ich unikalność i optymalizujemy.
W trzecim etapie prowadzimy kampanię marketingową dla sklepów i zdobywamy linki do strony. Pozwala to zbudować markę i pozyskać klientów z różnych źródeł.
W trakcie pracy często sprawdzamy wdrożone rozwiązania i ponownie weryfikujemy optymalizację i indeksację serwisu. Wykonujemy kopie zapasowe stron i baz danych, sprawdzamy czy teksty nie są kopiowane na inne serwisy – zwłaszcza na pozycjonowanych podstronach sklepu.
UX – funkcjonalność i dostosowanie sklepu do klientów – użytkowników
Nawet świetnie zoptymalizowany i pozycjonowany sklep internetowy może nie przynosić dochodów, gdy nie jest przyjazny dla użytkownika – klienta. Oto kilka rzeczy na które zwracamy uwagę:
- przejrzysta struktura strony – zasada trzech kliknięć – od strony głównej do końcowego produktu klient powinien dotrzeć nie wykonując więcej niż 3 kliknięcia
- napisy na stronie powinny być czytelne, a serwis nie powinien być przeładowany grafiką
- wyraźny button dodaj do koszyka
- możliwość dokonania zakupu bez rejestracji, niepotrzbne utrudnienia, np. potwierdzanie zakupu poprzez kliknięcie potwierdzenia w mailu
- koszyk – informowanie o koszcie koszyka, możliwość edycji koszyka, przypominanie porzuceniu koszyka, ścieżka zakupów w koszyku
- Przejrzysta informacja o kosztach przesyłki
- Duża ilość rodzajów płatności