Rozróżnienie obydwu pojęć wielu osobom sprawia trudność- wydawać by się mogło, że mają one zbliżone, jeżeli nawet nie identyczne, znaczenie. Okazuje się jednak, że w rzeczywistości jest zupełnie inaczej.
Jak zwiększyć zauważalność tekstu w sieci?
Sam tekst – choćby był najwyższej jakości – to nie wszystko. Każdy artykuł na pierwszy rzut oka wygląda przecież jak wszystkie inne treści – jest zlepkiem literek i akapitów. Co zrobić, by pośród tysięcy innych w sieci, to właśnie nasze dzieło rzuciło się w oczy i przyciągnęło uwagę internautów? Zauważalność tekstu na tle innych jest niezwykle ważna zarówno dla blogerów, pragnących wypromować swoje strony, jak i dla copywriterów tworzących content marketing. Najprostszym sposobem na zwiększenie popularności wpisu jest dodanie do niego zdjęcia, które będzie wiązać się z tematyką artykułu. Z wielu badań wynika, iż to właśnie obrazki i fotografie przykuwają największą uwagę – warto umiejętnie wykorzystać tę możliwość. Tutaj jednak pojawia się kwestia, z którą wiele osób ma problem, bądź o której po prostu nie wie, a mianowicie to, jakie zdjęcia możemy wykorzystać w swoim wpisie.
Zdjęcia pomagają również ulepszyć naszą stronę pod kątem pozycjonowania i optymalizacji stron – odpowiednio zoptymalizowana grafika pomaga w podniesieniu pozycji strony.
Zdjęcia na bloga – skąd można pobrać bez konsekwencji?
Większości wydaje się, że wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło, pobrać zdjęcie, a następnie umieścić je w swoim tekście – bo przecież skoro są ogólnodostępne, to właśnie po to, byśmy mogli z nich korzystać. Otóż nie – i niestety nadal niewielu internautów zdaje sobie sprawę z konsekwencji, jakie mogą ich czekać za takie postępowanie. Chodzi o prawa autorskie do fotografii – wbrew pozorom podanie źródła zdjęcia także nie rozwiązuje sprawy, mimo takiego przekonania wśród ogółu. Powiada się, iż to, co nie jest wyraźnie zabronione – jest dozwolone. Jednak nawet jeśli autor danej fotografii nie zaznacza na swojej stronie wyraźnie, że nie pozwala wykorzystywać jej zawartości – tak czy tak nie powinniśmy tego robić. Lepiej napisać do autora interesującego nas dzieła z pytaniem o zgodę na wykorzystanie zdjęcia – brak przychylności wobec prośby zdarza się niezwykle sporadycznie, najczęściej zaś autor cieszy się, że jego dzieło komuś się podoba. Jednak jeśli niekoniecznie chcesz korzystać z takiej formy pozyskiwania materiałów – skorzystaj z alternatywnej metody, jaką są banki zdjęć.
Legalnie i za darmo – najlepsze banki zdjęć
Banki zdjęć to nic innego, jak serwisy, w których gromadzone są zdjęcia do dowolnego użytku -zarówno prywatnego, jak i komercyjnego – co oznacza, że zamieszczone tam fotografie można wykorzystać gdzie się chce, bez żadnych konsekwencji. Ich autorzy bowiem zrzekają się praw autorskich, dzięki czemu mamy pełną dowolność. Gdzie zatem szukać legalnych, bezpiecznych zdjęć na bloga czy do wpisu copywriterskiego? Oto lista dziesięciu najpopularniejszych miejsc:
- Pixabay.com
To serwis, w którym znajduje się dużo rozmaitych zdjęć. Wystarczy wpisać w pasek wyszukiwania hasło (w języku polskim bądź angielskim), by uzyskać całkiem sporą listę, bardzo dobrych jakościowo fotografii. W zależności od tematyki, zdjęć może być nawet na kilka podstron. Serwis ten jest całkowicie darmowy.
- Freeimages.com
Serwis ten oferuje kilkaset tysięcy zdjęć, które wyszukiwać możemy wpisując dane hasło, bądź po kategoriach. Free Images to także baza darmowych zdjęć, jednak ma małe utrudnienie: by pobierać zdjęcia w dużej rozdzielczości, należy założyć konto w serwisie.
- Unsplash.com
Znajdują się tutaj zdjęcia wyśmienitej jakości. Podobnie jak w przypadku poprzedników, wystarczy wpisać hasło w pasek wyszukiwania, by otrzymać oszałamiające wyniki. Jedyny minus serwisu polega na tym, iż bezpłatnie możemy pobrać tylko 10 zdjęć co 10 dni – jednak ich jakość skutecznie rekompensuje tą niedogodność.
- Kaboompics.com
To kolejny serwis oferujący zdjęcia wysokiej jakości. Wyszukiwanie fotografii możliwe jest dzięki podziałowi na kategorie, albo wpisania hasła. Co ciekawe, jest to serwis prowadzony przez jedną osobę i to tylko jej zdjęcia znajdują się w serwisie. Niech to jednak nikogo nie zraża, bowiem to bank naprawdę dobrych fotografii.
- Flickr.com
Flickr oferuje także możliwość korzystania z darmowego zbioru zdjęć – drobna komplikacja polega wyłącznie na tym, że aby móc skorzystać z tej opcji, trzeba zaznaczyć wyszukiwanie z licencją Creative Commons. Wówczas zyskujemy sporo świetnej jakości zdjęć do dowolnego wykorzystania.
- Morguefile.com
To jeden z najstarszych i najpopularniejszych serwisów z darmowymi zdjęciami. Pozwala on na wykorzystywanie zdjęć zarówno w celach osobistych, jak i komercyjnych.
- Raaaw.com
To bardzo bogaty serwis, w którym właściwie każdy znajdzie coś dla siebie. Wyszukiwanie interesujących nas fotografii ułatwia podział na kategorie i tagi, znajdujące się u dołu strony.
- SplitShire.com
Serwis ten jest dość często aktualizowany, co jest jego niewątpliwie największą zaletą. Wyszukiwarka zdjęć działa bardzo sprawnie, a zdjęcia są naprawdę dobrej jakości.
- Picjumbo.com
Zdjęcia podzielone są tutaj na tematyczne kategorie, a także są bardzo dobrej jakości. Serwis ten pozwala na wykorzystywanie zdjęć zarówno na użytek własny, jak i komercyjny.
- Imcreator.com
To baza zdjęć oferująca zarówno pojedyncze fotografie, jak i tekstury, ikonki, a nawet grafiki. Do serwisu tego zdjęcia dostarcza ponad 1000 użytkowników, zaś wszystkie można wykorzystać także w celach zarobkowych.
Copywriter i copywriting – co to jest?
Jeśli jesteś w miarę aktywnym użytkownikiem Internetu, nieraz spotkałeś się zapewne z terminem copywriter. W dowolnym tłumaczeniu słowo to kojarzy się z kimś kopiującym coś, a jednocześnie piszącym, tworzącym. Copywriting jednak nie ma nic wspólnego z dublowaniem treści bądź przepisywaniem czegoś – wręcz przeciwnie! Kim więc jest copywriter i na czym polega jego praca? Najprościej mówiąc – jest to osoba zajmująca się tworzeniem treści: najczęściej tekstów i sloganów reklamowych – nie tylko tych publikowanych w sieci, ale także w prasie, radiu, telewizji oraz na ulotkach i broszurach reklamowych. To zawód, w obręb którego wchodzi dość sporo – stanowisko to łączy w sobie bowiem obowiązki (i wymaga przy tym umiejętności) redaktorskich, dziennikarskich oraz marketingowych. Copywriter kojarzy się przeważnie z pracownikiem agencji reklamowej, jednak jest to skojarzenie dość niesprawiedliwe względem tego, czym naprawdę się zajmuje. W praktyce bowiem uczestniczy on w całym procesie tworzenia materiału w różnych miejscach: począwszy od ustalenia oprawy graficznej, poprzez tworzenie tekstów, a nawet pisanie scenariuszy filmów reklamowych aż do radiowych spotów. Copywriter może pracować w agencji marketingowej, ale także w wydawnictwie bądź jako wolny strzelec – podejmując się pojedynczych zleceń.
Czy każdy może zostać copywriterem?
Co jest najważniejsze w pracy copywritera? Przede wszystkim predyspozycje – wykształcenie kierunkowe, takie jak dziennikarstwo, filologia polska czy studia związane z marketingiem i reklamą mogą pomóc w tym zawodzie, lecz bez określonych umiejętności nie ma dobrego copywritera. Przede wszystkim trzeba biegle i bezbłędnie posługiwać się językiem, w jakim tworzy się tekst (oraz znać pewne jego schematy), a także bezbłędnie przełożyć myśli na słowo pisane. Umiejętność pracy pod presją czasu to kolejna cecha, bez której ciężko być skutecznym copywriterem – niejednokrotnie trzeba błyskawicznie reagować na działania konkurencji bądź wywalczyć dla siebie zlecenie. To branża, w której kreatywność i lotność umysłu są najważniejszymi cechami. Obok copywritera tworzącego wysokiej jakości treści, istnieje także zawód seo – copywritera. Tym różni się on od samego copywritera, iż tworzy takie treści na strony internetowe, których zadaniem jest poprawienie pozycji danej strony w wyszukiwarkach.
Jak zacząć i gdzie szukać zleceń?
Do tego, by zostać copywriterem, droga nie jest wcale ani długa, ani wyboista. Najtrudniejsze są początki, a więc znalezienie sposobu na to, jak przebić się wśród konkurencji (a tej, zwłaszcza w seo – copywritingu, nie brak) i dać się zauważyć, a następnie uczynić swoje nazwisko znaczącym w branży. Na starcie najłatwiej zacząć właśnie od seo – copywritingu, pisząc proste i średniej jakości tak zwane precle – a więc teksty pisanie głównie po to, by zobaczyły je roboty Google. W takich treściach nie jest ważna jakość, a fraza kluczowa dla danej strony. Oprócz precli początkujący seo – copywriter zajmuje się także pisaniem tekstów na blogi zapleczowe (prowadzące do strony Klienta), a także opisów do katalogów. Zarobki na początku nie będą oszałamiające – pierwsze kilka, czy nawet kilkanaście miesięcy to czas głównie na zdobywanie doświadczenia i poznawania charakterystyki zawodu – wtedy bardziej dorobisz niż zarobisz. W sieci istnieje kilka stron, na których można zaprezentować swoją twórczość – pokazać bloga, napisać przykładowy tekst, walczyć o zlecenia. Kilka najpopularniejszych miejsc w sieci dla freelancerów to na przykład: freelancer.com, getak.pl, inclick.pl oraz oferia.pl. Jeśli poczułeś, że to zajęcie dla Ciebie – spróbuj od razu!
Studio Grafpa
os. Oświecenia 55/85, 31-636 Kraków
e-mail: studio@grafpa.pl
tel. 12 314 49 98, tel. kom. 696 045 760
godziny pracy: pn.–pt., 8–16
Gadu-gadu: 1655160
Zostaw numer – oddzwonimy
Pracujemy od poniedziałku do piątku, w godz. 8:00–16:00.